Eettiset säännöt

Suomen Pysäköintialan Liitto ry on hyväksynyt 30.3.2011 seuraavat eettiset ohjeet, joiden tehtävänä on määrittää pysäköintitoimialalla noudatettava hyvä tapa. Yhdistyksen jäsenet sitoutuvat noudattamaan näitä ohjeita.

Pysäköintitoimintaa harjoittava yritys
  • toimii tilaajan edun mukaisesti kirjallisen sopimuksen nojalla
  • toimii avoimesti, asiantuntevasti ja tasapuolisesti
  • ylläpitää ja kehittää pysäköintialan arvostusta
  • kunnioittaa alan muita toimijoita, kilpailee rehellisesti ja markkinoi palveluitaan asianmukaisesti
  • on vakuuttanut liiketoimintansa vastuuvakuutuksella, merkitty ennakkoperintälain mukaiseen ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverolain mukaiseen arvonlisävelvollisten rekisteriin sekä ottanut eläkevakuutuksen
  • sitoutuu harmaantalouden torjuntaa
  • noudattaa lakia saatavien perinnästä sekä muuta alan lainsäädäntöä
  • huolehtii, siitä että henkilökunnan asiantuntemus ja ammattitaito on riittävällä tasolla, ja että henkilökuntaa koulutetaan jatkuvasti
Pysäköinninvalvonnassa yritys huolehtii siitä, että
  • valvontaa suoritetaan avoimesti, asianmukaisesti ja tasapuolisesti
  • valvontaa suorittavien henkilöiden asu on yhtenäinen ja se on selkeästi yrityksen nimellä varustettu
  • pysäköinninvalvontaan käytettävät autot on selkeästi merkitty yrityksen logolla tai muulla tunnisteella
  • kyltitys on selkeä ja yksiselitteinen
  • valvontamaksu ei ylitä rahamäärältään voimassa olevaa ylintä pysäköintivirhemaksua
  • valvontatehtävän hoitamisessa saatuja henkilötietoja ja muuta luottamuksellista tietoa säilytetään huolellisesti eikä ilmaista oikeudettomasti kolmannelle
  • valvontaa suorittavalle henkilökunnalle ei makseta valvontamaksujen määrään perustuvaa provisiota
  • reklamaatiot käsitellään asianmukaisesti, ammattitaitoisesti ja huolellisesti oikeudenmukaista lopputulosta tavoitellen
  • asiakkaiden reklamaatioihin vastataan 30 päivän kuluessa