Eettiset säännöt
Suomen Pysäköintialan Liitto ry on hyväksynyt 30.3.2011 seuraavat eettiset ohjeet, joiden tehtävänä on määrittää pysäköintitoimialalla noudatettava hyvä tapa. Yhdistyksen jäsenet sitoutuvat noudattamaan näitä ohjeita.
Pysäköintitoimintaa harjoittava yritys
- toimii tilaajan edun mukaisesti kirjallisen sopimuksen nojalla
- toimii avoimesti, asiantuntevasti ja tasapuolisesti
- ylläpitää ja kehittää pysäköintialan arvostusta
- kunnioittaa alan muita toimijoita, kilpailee rehellisesti ja markkinoi palveluitaan asianmukaisesti
- on vakuuttanut liiketoimintansa vastuuvakuutuksella, merkitty ennakkoperintälain mukaiseen ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverolain mukaiseen arvonlisävelvollisten rekisteriin sekä ottanut eläkevakuutuksen
- sitoutuu harmaantalouden torjuntaa
- noudattaa lakia saatavien perinnästä sekä muuta alan lainsäädäntöä
- huolehtii, siitä että henkilökunnan asiantuntemus ja ammattitaito on riittävällä tasolla, ja että henkilökuntaa koulutetaan jatkuvasti
Pysäköinninvalvonnassa yritys huolehtii siitä, että
- valvontaa suoritetaan avoimesti, asianmukaisesti ja tasapuolisesti
- valvontaa suorittavien henkilöiden asu on yhtenäinen ja se on selkeästi yrityksen nimellä varustettu
- pysäköinninvalvontaan käytettävät autot on selkeästi merkitty yrityksen logolla tai muulla tunnisteella
- kyltitys on selkeä ja yksiselitteinen
- valvontamaksu ei ylitä rahamäärältään voimassa olevaa ylintä pysäköintivirhemaksua
- valvontatehtävän hoitamisessa saatuja henkilötietoja ja muuta luottamuksellista tietoa säilytetään huolellisesti eikä ilmaista oikeudettomasti kolmannelle
- valvontaa suorittavalle henkilökunnalle ei makseta valvontamaksujen määrään perustuvaa provisiota
- reklamaatiot käsitellään asianmukaisesti, ammattitaitoisesti ja huolellisesti oikeudenmukaista lopputulosta tavoitellen
- asiakkaiden reklamaatioihin vastataan 30 päivän kuluessa